OM TEATRET
Etablerings- og udviklingshistorie


LogoFAKTA
Det Kommende Teater spiller nyskrevet dansk dramatik - deraf navnet, som også leder i retning af, at det er et turnerende teater, der kommer ud i landet og spiller opsøgende teater for børn, unge og voksne.

Teatret har ingen scene, ansatte eller fast driftsstøtte. Produktionerne finansieres fra gang til gang med tilskud fra bl.a. Statens Kunstråds Scenekunstudvalg, Aktualitetspuljen, kommunale og private puljer og fondsmidler, samt ved forestillingssalg.


ETABLERING

Teatret blev stiftet i august 2005 af skuespiller og dramatiker Søren Zacho Ruby, og skabte Tiden i mellemførst forestillingen "Tiden i mellem" sammen med Lilje Windbirk, udfra et ønske om, at arbejde sammen efter fælles gang på teaterskolen i 90-erne, uden efterfølgende at have andet end fælles filmarbejde i bagagen. Det blev en kærlighedskomedie efter fælles idé, skrevet af Søren og instrueret af Claus Flygare. "Tiden i mellem" spillede stationært i Aarhus, og kom herefter på turné til resten af landet.


OSOS - EN BØJNING AF...MIG SELV
Allerede knap to måneder efter premieren på "Tiden i mellem", var der planlagt endnu en produktion sammen med skuespiller (og nu teaterleder på Ambassaden) Mette Rønne, der dog i mellemtiden var blevet gravid, og derfor ikke kunne være med. Beslutningen om at lave en ny kærlighedskomedie om til en solo blev født.
"OS - en bøjning af vi" blev skabt på en efterårsferie ved vandet, med et videokamera, en computer og en tålmodig hustru. Teatrets (og Søren Zacho Rubys) første soloforestilling havde premiere i slutningen af oktober 2005 på Katapult, og spillede udover teaterfestivaler og seminarer, på højskoler, efterskoler, arbejdspladser og teaterforeninger, løst spredt over de følgende 4 sæsoner.

En del andre engagementer på bl.a. Aarhus Teater, Teater Katapult og Teatret Neo gjorde, at teatret ikke producerede et par år, men udelukkende spillede på turné.


I KONTAKT MED FAMILIEN

I februar 2008 kunne mime-forestillingen Kontakt"KONTAKT" præsenteres. Produceret på et meget skrabet budget, men symptomatisk for teatret; med fantastisk opbakning fra familie og venner.
Forestillingen om 'Den lille sjæl' udspillede sig på og i(!) et udspændt lærred af elastisk stof - selvfølgelig syet af Sørens mor, på lånt fætter-kones overlock-maskine. Optagelserne der blev projiceret op, var fra et dukkehus, i bedste stop-motion lignende stil.
Kontakt
Forestillingen kom på festivaler i Horsens og Næstved, igen med hjælp fra familien. (Sørens 8-årige datter Anna, var blandt andet kustode og programuddeler)

KontaktJan Møller nykomponerede fremadgående rokoko-musik, og Signe Lo tegnede små smukke vignetter til plakat og program.

KONTAKT spillede for så forskellige publikumsgrupper, som bankledelse, bestyrelser, modtagerklasser for indvandrere, ledige, konsulenter og kommunikationsfirmaer. Der blev i forbindelse med forestillingen opstartet samarbejde med Ankerhus Akademi, med en kursuspakke om Otto Scharmers bog 'Teori U' og praksis, hvor forestillingen indgik som oplæg til arbejdet.


ZACHO & RUBY

I 2008 blev Søren gift med Eva Maria Zacho, der havde instrueret flere tidligere forestillinger i turnéteatret Teatro Dos Mil; SIMPATICO, Pelle Erobreren og Kongen Af Danmark. Eva og Nærvær og næstenSøren ville gerne spille sammen, og det blev i en nyskrevet bims komedie om to læger, og om at leve i nuet og være et moralsk og barmhjertigt menneske samtidig. Forestillingen hed "Nærvær og næsten - er der en tilstedeværende læge". Anni Bjørn, Jens Zacho Böye og Frank Gundersen medvirkede på video i forestillingen, som fik flotte anmeldelser, og udover en spilleperiode på Teater Katapult i Aarhus, spillede den kun en enkelt turnéforestilling i Randers, før den kom på hylden, grundet arbejdspres fra andre produktioner.
I forbindelse med premieren i Aarhus en debat/konference om nærvær i sundhedsvæsenet, hvor læger, jordemødre, uddannelsesansvarlige og fagpersoner deltog, og uddrag af forestillingen spillede også på et opstarts-arrangement om frivillighed og kultur i forbindelse med Kulturby Aarhus 2017.


DRAMATIK OG EVENT

Søren blev i 2009 optaget på Hens ejendomBørneteatersammenslutningens Dramatiker Væksthus; 'Frirum for fortsættere', og mødte her Tomas Lagermand Lundme, som i 2010 skrev den udendørs teaterevent "Hans Ejendom" om prostitution. Anders Lundorph instruerede, og forestillingen spillede i Skelbækgade i København og i Borgergade i Aarhus på nogle sommeraftner i juni måned. Hverken publikum eller anmeldere var hujende begejstret, men samarbejdet Ruby/Lagermand var godt, og animerede til mere. Allerede samme år skrev de derfor sammen fortsættelsen til teatrets anmelderroste "OS - en bøjning af vi" fra 2005.


ER - ET BØJET JUBILÆUM

Søren Zacho Rubys 10-års skuespiller-jubilæum blev fejret med premieren på forestillingen ER EN BØJNING AF VÆRE"ER – en bøjning af være", som blev en række monologer for mænd, med gennemgående temaer om kærlighed, brud, svigt, håb og forsoning. Karaktererne havde det tilfælles, at de kæmper for eller med kærligheden og identiteten. "ER - en bøjning af være" blev både en anmelder og publikumssucces, men viste sig svær at sælge, i det mange følte sig overbevist om, at det var selvsamme forestilling som "OS" fra 2005.
Eneste genganger var faktisk præsten, der som karakter bandt begge forestillinger sammen; den første med bryllupstalen, den sidste med begravelsestalen. En mindre turné blev det dog til, og flere festivaler blev besøgt, og nye samarbejder blev indledt. ER spillede i 3 sæsoner.


TRAILEREN

Samme sæson gav Statens Kunstråds Scenekunstudvalg teatret støtte til indkøb Trailerenaf en stor trailer, så kælderrummet under lejligheden i Aarhus kunne tømmes, og ryggen kunne spares for mange ud- og ompakninger i små personbiler. Det gode ved traileren frem for en turnébus eller varevogn er, at når der er stille i perioder med andre engagementer, koster traileren ikke noget at have stående.


MØDEKULTUR
Teatrets syvende egenproduktion blev soloforestillingen "MØDET", som et humoristisk indslag omMØDET dansk møde- og aftalekultur. Her får publikum et los i den skjulte dagsorden, og vinder en kande kogekaffe hvis de kan spotte den. Produktionen var low-low-budget, og alle funktioner varetaget af Søren Zacho Ruby selv - igen med støtte fra familie og venner der nu må siges at være storaktionærer i foretagendet.
"MØDET" skulle blive en succes, både hos anmeldere og i salgsøjemed. Den har spillet stort set overalt i Danmark, på festivaler, messer, forsamligshuse, firmaer, fester, uddannelser, møder, konferencer, foreninger, generalforsamlinger osv. Den turnerer på 4. sæson, med planer om 2-3 sæsoner yderligere. For første gang deltager Det Kommende MØDETTeater på årets store Mødemesse i Forum, Kbh i marts 2013 og igen i 2014, hvor forestillingen udbydes til et nyt marked, nemlig mødeplanlæggere.

De store fagforeninger FOA, 3F, Lederne og HK har brugt forestillingen, og mange konsulenthuse og større virksomheder og kommuner gør brug af den som oplæg eller debatskabende underholdning.


SKU- OG KOMMUNESTØTTE

Scenekunstudvalgets Aktualitetspulje støttede eventen "Hans Ejendom" i 2010, og puljen gentog støtten til både forestillingen "Helt Udenfor" i 2011 og "Talen" i 2012. Den større pulje for børneteaterprojekter har givet støtte til produktionerne "Min digitale virkelighed" der havde premiere 9. april 2013, og "Vorherre på lokum" som havde premiere 16. september 2014.

Både Aarhus Kommunes Kunstråd og Horsens Kommunes kulturudvalg har støttet adskillige produktioner, lissom det altid er en fast bestanddel af forestillingsprogrammerne, at bagsiden er Merkurbanks annonce for "Skrå brædder til skæve tanker"

Teatret takker for al støtten, og glæder sig til alle de kommende forestillinger.

Teksten og historien opdateres løbende...

SZR 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DET KOMMENDE TEATER || Ålkærgårdvej 1 || 8700 Horsens || webdesign: Evanly Media 2015
TELEFON 23 26 00 12 || EMAIL adm(a)kommendeteater.dk || facebook.com/kommendeteater|| kommendeteater.dk