FAKTA
Det Kommende Teater spiller nyskrevet dansk dramatik - deraf navnet,
som også leder i retning af, at det er et turnerende teater,
der kommer ud i landet og spiller opsøgende teater for børn,
unge og voksne.
Teatret
har ingen scene, ansatte eller fast driftsstøtte. Produktionerne
finansieres fra gang til gang med tilskud fra bl.a. Statens Kunstråds
Scenekunstudvalg, Aktualitetspuljen, kommunale og private puljer og
fondsmidler, samt ved forestillingssalg.
ETABLERING
Teatret blev stiftet i august 2005 af skuespiller og dramatiker Søren
Zacho Ruby, og skabte først
forestillingen "Tiden i mellem" sammen med Lilje Windbirk,
udfra et ønske om, at arbejde sammen efter fælles gang
på teaterskolen i 90-erne, uden efterfølgende at have
andet end fælles filmarbejde i bagagen. Det blev en kærlighedskomedie
efter fælles idé, skrevet af Søren og instrueret
af Claus Flygare. "Tiden i mellem" spillede stationært
i Aarhus, og kom herefter på turné til resten af landet.
OS
- EN BØJNING AF...MIG SELV
Allerede knap to måneder efter premieren på "Tiden
i mellem", var der planlagt endnu en produktion sammen med skuespiller
(og nu teaterleder på Ambassaden) Mette Rønne, der dog
i mellemtiden var blevet gravid, og derfor ikke kunne være med.
Beslutningen om at lave en ny kærlighedskomedie om til en solo
blev født.
"OS - en bøjning af vi" blev skabt på en efterårsferie
ved vandet, med et videokamera, en computer og en tålmodig hustru.
Teatrets (og Søren Zacho Rubys) første soloforestilling
havde premiere i slutningen af oktober 2005 på Katapult, og
spillede udover teaterfestivaler og seminarer, på højskoler,
efterskoler, arbejdspladser og teaterforeninger, løst spredt
over de følgende 4 sæsoner.
En del
andre engagementer på bl.a. Aarhus Teater, Teater Katapult og
Teatret Neo gjorde, at teatret ikke producerede et par år, men
udelukkende spillede på turné.
I KONTAKT MED FAMILIEN
I februar 2008 kunne mime-forestillingen "KONTAKT"
præsenteres. Produceret på et meget skrabet budget, men
symptomatisk for teatret; med fantastisk opbakning fra familie og
venner.
Forestillingen om 'Den lille sjæl' udspillede sig på og
i(!) et udspændt lærred af elastisk stof - selvfølgelig
syet af Sørens mor, på lånt fætter-kones
overlock-maskine. Optagelserne der blev projiceret op, var fra et
dukkehus, i bedste stop-motion lignende stil.
Forestillingen kom på festivaler i Horsens og Næstved,
igen med hjælp fra familien. (Sørens 8-årige datter
Anna, var blandt andet kustode og programuddeler)
Jan
Møller nykomponerede fremadgående rokoko-musik, og Signe
Lo tegnede små smukke vignetter til plakat og program.
KONTAKT spillede for så forskellige publikumsgrupper, som bankledelse,
bestyrelser, modtagerklasser for indvandrere, ledige, konsulenter
og kommunikationsfirmaer. Der blev i forbindelse med forestillingen
opstartet samarbejde med Ankerhus Akademi, med en kursuspakke om Otto
Scharmers bog 'Teori U' og praksis, hvor forestillingen indgik som
oplæg til arbejdet.
ZACHO & RUBY
I 2008 blev Søren gift med Eva Maria Zacho, der havde instrueret
flere tidligere forestillinger i turnéteatret Teatro Dos Mil;
SIMPATICO, Pelle Erobreren og Kongen Af Danmark. Eva og Søren
ville gerne spille sammen, og det blev i en nyskrevet bims komedie
om to læger, og om at leve i nuet og være et moralsk og
barmhjertigt menneske samtidig. Forestillingen hed "Nærvær
og næsten - er der en tilstedeværende læge".
Anni Bjørn, Jens Zacho Böye og Frank Gundersen medvirkede
på video i forestillingen, som fik flotte anmeldelser, og udover
en spilleperiode på Teater Katapult i Aarhus, spillede den kun
en enkelt turnéforestilling i Randers, før den kom på
hylden, grundet arbejdspres fra andre produktioner.
I forbindelse med premieren i Aarhus en debat/konference om nærvær
i sundhedsvæsenet, hvor læger, jordemødre, uddannelsesansvarlige
og fagpersoner deltog, og uddrag af forestillingen spillede også
på et opstarts-arrangement om frivillighed og kultur i forbindelse
med Kulturby Aarhus 2017.
DRAMATIK OG EVENT
Søren blev i 2009 optaget på Børneteatersammenslutningens
Dramatiker Væksthus; 'Frirum for fortsættere', og mødte
her Tomas Lagermand Lundme, som i 2010 skrev den udendørs teaterevent
"Hans Ejendom" om prostitution. Anders Lundorph instruerede,
og forestillingen spillede i Skelbækgade i København
og i Borgergade i Aarhus på nogle sommeraftner i juni måned.
Hverken publikum eller anmeldere var hujende begejstret, men samarbejdet
Ruby/Lagermand var godt, og animerede til mere. Allerede samme år
skrev de derfor sammen fortsættelsen til teatrets anmelderroste
"OS - en bøjning af vi" fra 2005.
ER - ET BØJET JUBILÆUM
Søren Zacho Rubys 10-års skuespiller-jubilæum blev
fejret med premieren på forestillingen "ER
– en bøjning af være", som blev en række
monologer for mænd, med gennemgående temaer om kærlighed,
brud, svigt, håb og forsoning. Karaktererne havde det tilfælles,
at de kæmper for eller med kærligheden og identiteten.
"ER - en bøjning af være" blev både en
anmelder og publikumssucces, men viste sig svær at sælge,
i det mange følte sig overbevist om, at det var selvsamme forestilling
som "OS" fra 2005.
Eneste genganger var faktisk præsten, der som karakter bandt
begge forestillinger sammen; den første med bryllupstalen,
den sidste med begravelsestalen. En mindre turné blev det dog
til, og flere festivaler blev besøgt, og nye samarbejder blev
indledt. ER spillede i 3 sæsoner.
TRAILEREN
Samme sæson gav Statens Kunstråds Scenekunstudvalg teatret
støtte til indkøb af
en stor trailer, så kælderrummet under lejligheden i Aarhus
kunne tømmes, og ryggen kunne spares for mange ud- og ompakninger
i små personbiler. Det gode ved traileren frem for en turnébus
eller varevogn er, at når der er stille i perioder med andre
engagementer, koster traileren ikke noget at have stående.
MØDEKULTUR
Teatrets syvende egenproduktion blev soloforestillingen "MØDET",
som et humoristisk indslag om
dansk møde- og aftalekultur. Her får publikum et los
i den skjulte dagsorden, og vinder en kande kogekaffe hvis de kan
spotte den. Produktionen var low-low-budget, og alle funktioner varetaget
af Søren Zacho Ruby selv - igen med støtte fra familie
og venner der nu må siges at være storaktionærer
i foretagendet.
"MØDET" skulle blive en succes, både hos anmeldere
og i salgsøjemed. Den har spillet stort set overalt i Danmark,
på festivaler, messer, forsamligshuse, firmaer, fester, uddannelser,
møder, konferencer, foreninger, generalforsamlinger osv. Den
turnerer på 4. sæson, med planer om 2-3 sæsoner
yderligere. For første gang deltager Det Kommende Teater
på årets store Mødemesse i Forum, Kbh i marts 2013
og igen i 2014, hvor forestillingen udbydes til et nyt marked, nemlig
mødeplanlæggere.
De store
fagforeninger FOA, 3F, Lederne og HK har brugt forestillingen, og
mange konsulenthuse og større virksomheder og kommuner gør
brug af den som oplæg eller debatskabende underholdning.
SKU- OG KOMMUNESTØTTE
Scenekunstudvalgets Aktualitetspulje støttede eventen "Hans
Ejendom" i 2010, og puljen
gentog støtten til både forestillingen
"Helt Udenfor" i 2011 og "Talen" i 2012. Den større
pulje for børneteaterprojekter har givet støtte til
produktionerne "Min digitale virkelighed" der havde premiere
9. april 2013, og "Vorherre på lokum" som havde premiere
16. september 2014.
Både
Aarhus Kommunes Kunstråd og Horsens Kommunes kulturudvalg har
støttet adskillige produktioner, lissom det altid er en fast
bestanddel af forestillingsprogrammerne, at bagsiden er Merkurbanks
annonce for "Skrå brædder til skæve tanker"
Teatret
takker for al støtten, og glæder sig til alle de kommende
forestillinger.
Teksten og historien opdateres løbende...
SZR
2013